Krak – opdateret oplysninger?

I januar 2000 overtager jeg et telefon nr og selvfølgelig dermed alle henvendelser til den tidligere bruger af numret. Løbende gennem tiden har jeg så modtaget henvendelser fra firmaer og personer som skulle have fat i en tidligere bruger af numret.

Det er alt sammen ok ingen problemer i det, men mod forventning falder antallet af henvendelser ikke over tiden og for et par måneder (2003) siden satte jeg mig for at finde ud af hvorfor.

Hver gang en ringede for at få fat i det pågældende firma spurgte jeg hvor de havde numret fra. Det var forbavsende hvor få der var villige til at oplyse det, men hvor jeg kunne få oplysningerne søgte jeg videre og der begyndte at tegnede sig et mønster.

23/09-2004 endnu en gang blive jeg ringet op af en sælger. Denne gang får jeg oplysninger om hvor de har fået numret fra. Jeg kontakter så deres leverandør o.s.v.

For en gangs skyld er alle velvillige med oplysninger og det viser sig at oplysningerne kommer fra krak. Jeg kontaktede endnu engang TDC, for at sikre mig at oplysningerne hos TDC var rigtige og også her mødte jeg megen velvilje og hjælp.

TDC kunne oplyse at numret var registeret som mit og havde været det siden 25/01-2000. Inden da havde det være også været et privat nummer, som var blevet opsagt i starten af 1999. De kunne så ikke umiddelbart gå længere tilbage. Under alle omstændigheder har numret altså været et privat nummer i over 5 år

Det store spørgsmål er så, hvordan kan krak sælge oplysninger der er mere en 5 år gamle? Jeg har endnu ikke kontaktet krak, men jeg er da spændt på at høre deres forklaring.

E-mail til krak fra deres hjemmeside sendt den 23/9-2004:

emne: Mere end 5 år gamle oplysninger

Hvordan kan det være at I stadig har telefonnr [mit nummer] registreret til VGH Renovering?

Jeg har haft det som privat nummer siden 25/1-2000 og en anden privat person uden tilknytning til VGH Renovering opsagde det i 1999. Det betyder jo at jeres oplysninger er mere end 5 år gamle, men på jeres hjemmesiden står at data er opdateret 14/9-2004

Hvordan kan I med god samvittighed drive forretning på den måde?

Svar fra Krak den 24 september 2004:

Tak for henvendelsen

Jeg kan godt se at det er en gammel optagelse.

Men når føst et firma er optaget med nogle bestemte oplysninger, bliver det stående sådan indtil vi modtager nye oplysninger. Ejeren af firmaet burde have givet os besked om at der var en fejl i hans optagelse, men det har han altså ikke gjort.

Jeg har nu fjernet nummeret fra det firma i Kraks database, og det vil være væk efter næste opdatering, inden for uge.

Det betyder altså at Krak sælger oplysninger til firmaer uden at sikre sig at de ikke er gamle og forældet. Man kan jo så undre sig over hvor mange af de oplysninger man køber fra krak overhoved er brugbare, når et telefon nummer kan overleve mindst to ejerskift, med TDC’s karantæne tid imellem, i Krak’s databaser.

Samtidig må man vel konstaterer at deres information på hjemmesiden om hvornår data er opdateret mild sagt er misvisende, da der jo åbenlyst ikke bliver foretage nogen form for opdatering af data uden at folk henvender sig og får tingene rettet.

Februar 2005

Langt om længe er antallet af henvendelser begyndt at falde. I de seneste par måneder har jeg kun haft et par henvendelser pr. måned. Jeg håber at det er enden på de uønskede telefonsamtaler om alt fra salg af printere over rengøring til køb af materialer og arbejdskraft.

 

2 tanker om “Krak – opdateret oplysninger?

  1. Jeg er mange gange blevet ringet op af en dame som ønskede at tale med Jette og Svend Panse i Sorø. Det viser sig at familien i Sorø har samme mobilnr som mig. Hvordan går det til,2 personer med samme nr ?.
    Venlig hilsen Kresten Møller Pedersen

    • Hej Kresten
      Den har jeg ikke nogen håndfast forklaring på. Mit gæt, men det er et gæt, er at numret enten på et tidspunkt er flyttet mellem teleudbydere hvor det ikke er blevet gennemført helt.eller en medarbejder hos en teleudbyder har tastet et nummer forkert ind.

      I begge tilfælde vil numret så optræde hos to forskellige teleudbydere og alt efter hvilke centraler man ringer numret op gennem får man så enten den ene eller den anden udbydes version.

      Jeg vil formode at teleudbyderne har en måde at løse det på, hvis man ringer til en af dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.